• Skip to main content
  • Etusivu
  • Elektroniikkayritykset
    • Maahantuonnilla on monet kasvot
    • Elektroniikan tarve on kasvanut
  • LED-näytöt
    • Micro Led on tuoreinta tekniikkaa
    • LED-näytöt ovat tulleet jäädäkseen
  • Sisä- ja ulkotilanäytöt
    • Näyttö sisä- vai ulkotiloihin?
    • Viihdekäytössä näytöllä on suuri merkitys
  • Digitaaliset opastetaulut
    • Digitaaliset opastetaulut näkyvät hyvin pimeässä
    • Digitaalisten opasteiden käyttö kehittyy

suomenschneider.fi

Maahantuonnilla on monet kasvot

Kotimaisen elektroniikkatuotannon vähyyden takia on elektroniikkaa tuotava pääasiassa ulkomailta. Maailman johtava elektroniikan valmistaja on Kiina, jossa myös monet huippubrändit valmistetaan. Viime vuosina on myös Kiinan omat brändit vallanneet markkinoita ja ne ajat, jolloin kiinalainen elektroniikka oli sekundaa, ovat ohitse. Kiinalaiset brändit eivät kuulosta tutuilta ja voivat herättää epäilyksiä, mutta laitteen tai komponenttien ominaisuuksia vertaillessa huomaa usein sen vastaavan täysin kalliimpaa ja paremmin tunnettua brändiä.

Kuluttaja ei uskalla tilata suoraan Kiinasta

Vaikka moni tietää jo kiinalaiset brändit ja tietää myös hintojen olevan edullisempia kuin Suomesta liikkeessä ostettaessa, niin yhä moni kuluttaja arastelee tilata suoraan tuotteita Kiinasta. Tämä on luonut suotuisat markkinat erikokoisille maahantuontia harjoittaville yrityksille.

Moni yrittäjä aloittaa maahantuontia pienestä, toimittaen elektroniikkaa asiakkaan toiveen pohjalta ja toiminta usein kasvaa sanan kiiriessä eteenpäin. Pieni maahantuontiyritys onkin enemmänkin välittäjä kuin tukkuliike.

Tällainen pieni maahantuontia yritys voi toimia täysin netin kautta ja asiakas ei välttämättä koskaan tapaa itse yrittäjää, vaan kuljetusliikkeet ja pankit hoitavat kaupankäyntiä. Välttämättä asiakas ja yrittäjä eivät koskaan ole edes puhuneet puhelimessakaan.

Isot yritykset ostavat tuotteet tukusta

Isommat maahantuontiyhtiöt tilaavat elektroniikkaa laatikoittain ja heidän asiakaskuntanaan on isommat liikkeet ja ketjut. Tällöin laatikoittain tai kolleittain tilattujen tuotteiden hinta on merkittävästi edullisempi kuin yksittäin ostettujen. Hinta pysyy silloin kuluttajallekin maltillisena. Näissä tuotteissa on niin elektroniikkakomponentteja ja varaosia, kuin itse valmiita laitteita. Kaikille niille on kysyntää.

Tukkutoiminta vaatii yritykseltä jo varastointitiloja ja yhä enemmän suositaan nopeaa varaston kiertoa. Ihanteellisin tilanne olisi, jos varastoa ei tarvittaisi ollenkaan. Nykyisin Kiinastakin saadaan tuotteet hyvin nopealla aikataululla, parhaimmillaan jopa viikossa ja Euroopasta parissa päivässä. Koronatilanne on nyt tilapäisesti sotkenut toimitusten sujuvuutta, mutta tilanne ei tule kestämään loputtomiin.

Maahantuoja hoitaa tullauksen ja verot

Maahantuontiyritys hoitaa tuotteiden tullauksen ja verot, mutta luonnollisestikin nämä lisätään tuotteen hintaan, jolla tuote myydään asiakkaalle. Tullaus ja verotus on yksinkertaista hoitaa netissä, jolloin tuote myös liikkuu nopeasti maan sisällä. Tuotteet seisovat tullivarastolla terminaalissa ennen kuin tuote on tullattu ja verot hoidettu. Myös tullilla on tarve saada varaston kierto nopeaksi.

Copyright © 2021. suomenschneider.fi. All rights reserved.